Pojem netiketa je poměrně nová záležitost. Vznikl spojením dvou slov. Net – síť a etiketa. Pod pojmem etiketa si dokážeme představit co to je, že je to soubor nepsaných pravidel slušného chování. Jak již název trochu napovídá, tak netiketa pojednává o (slušném) chování a komunikaci na Internetu. Mnozí vědí, co to netiketa je, ale už málo kdo se těmito pravidly řídí.
Veřejné diskuze
Veřejné diskuze jsou velmi specifické místo na debatu. Dříve existovaly k těmto diskuzím speciální fóra, která byla zaměřena na vyjadřování názoru k určitému tématu. Například existuje fórum, kde přispívají modeláři, nebo Apple fórum, kde si můžete číst názory a rady ostatních. Tyto fóra jsou v dnešní době méně využívané. Jejich úlohu částečně převzaly specializované weby, kde pod každým článkem je opět veřejná diskuze. Výhodou veřejných diskuzí je, že se tam můžete potkat opravdu s každým. Ať je to renomovaný odborník nebo lajk. U zpravodajských webů diskutéři velmi často používají anonymní jména nebo přezdívky. V hodně případech se diskuze zvrhává v přestřelku urážek a často zavádějících (nepodložených informací). Už jsem se i setkal, že pod článkem se sportovní tématikou byl jeden z prvních příspěvků politicky motivovaný. Obecně platí, že anonymita internetu nám nedává právo urážet, ponižovat a nadávat ostatním diskutérům. Měli bychom se k ostatním chovat slušně a respektovat jejich názor. Příspěvky do diskuzí by měly být věcné a pokud možno krátké. Komentáře také slouží k určitému posunutí či doplnění článků.
Sociální sítě (Twitter, Facebook)
Sociální sítě jsou rozdílné od veřejných médií v tom, že většina lidí využívá svoje jméno. Proto při každém přidávání příspěvků bychom měli být obezřetní, zda je příspěvek vhodný. Na Facebooku můžeme mít přátele, ale také při špatném nastavení soukromí může vaše příspěvky číst třeba šéf. I zde můžeme diskutovat pod příspěvky veřejných stránek. Zase zde platí, že názor vyjádřit smíte, ale musí být slušný a bez nadávek či urážek. Na sociálních sítí jsou i jiné hrozby, které mnozí si ani neuvědomují, že jsou. Například kyberšikana, kyberstalking, nebo vám hrozí ztráta identity. O tom zase třeba příště.
V dnešní době se používá e-mail ke psaní delších zpráv, firemní komunikaci, úřední komunikaci. V určitých situacích, jako jsou blahopřání, kondolence a ostatní významné události je vhodné použít klasický dopis než e-mail. Psaní e-mailu je samo osobě dost specifická oblast. Pokud píšeme neformální e-mail kamarádovi není zde potřeba dbát na správnou úpravu. Většinou takto kamarádům posíláme neformální korespondenci. Při formálním dopisu dbáme na správný styl a úpravu. V předmětu zprávy uvádíme to, čeho se zpráva týká. Například: „Refinancování hypotéky – Novák“. Adresátovi je hned zjevné, o co jde. Někteří lidé mají nastavenou e-mailovou poštu tak, že se jim zprávy bez vyplněného předmětu automaticky zařadí do SPAMu. Častá chyba, kterou děláme je oslovení. Pokud víme, komu konkrétně píšeme, můžeme použit: „Vážený pane Nováku, …“. Jestliže píšeme firmě a nevíme, kdo bude vyřizovat náš e-mail můžeme napsat: „Vážení, …“. Častou chybou, kterou děláme, je oslovení dobrý den. Není totiž jisté, jestli protějšek si e-mail přečte ráno, večer, nebo v noci. Stejně tak je vhodné se rozloučit s pozdravem, například: „Příjemný den, s přátelským pozdravem aj.“ I zde platí, že jsme slušní, byť nám naši reklamaci už po třetí neuznali. S e-mailem se pojí i přílohy. Každý někdy posílal e-mailem přílohu. Mějme však na paměti, že moc veliké soubory do e-mailu nepatří. Některé e-mailové schránky mají omezenou kapacitu, nebo omezené množství místa na jednu zprávu. Pro větší kapacity (10MB a více) používejte raději cloudová úložiště. V dnešním elektronickém světě je zvyklostí na e-mail odpovídat so druhého dne, nejpozději však do dvou dnů od obdržení.
Messenger, WhatsApp, Viber
Tyto nástroje nám na jednu stranu usnadnili život, ale na tu druhou pěkně zkomplikovaly. V reálném čase dokážeme se bavit s lidmi napříč planetou. Proto většina lidí očekává reakci do několika málo minut. Pokud vidíme, že si dotyčný zprávu přečetl, ale už 10 minut nereaguje, začínáme přemýšlet, co se stalo a proč nereaguje. Na tohle je jednoduchá pomůcka. Je lepší říct, že teď tu nebudete než se beze slova odmlčet. Urgentní věci řešte osobně, nebo alespoň po telefonu. Vyhnete se tak domněnkám.
SMS
Krátké zprávy jsou fajn, pokud nemáte prostor hovořit a potřebujete něco vyřídit. Dle etikety na zprávy, které nemají otazník/otázku nemusíte odpovídat. Ono je ale lepší když alespoň pošlete zprávu „OK“, nebo „počítám s tím“. Také zde nemusíte psát rozsáhlý úvod, ale rovnou vysvětlíte danou věc. Na sms zprávy by se mělo odpovídat ještě ten den, kdy vám zpráva došla.
Obecně platí, že na Internetu se máme chovat tak, jak bychom chtěli, aby se chovali ostatní. Respektujeme názor druhých. Na zprávy, které nás rozladí, nemusíme odpovídat hned, ale dáme si prostor na vydýchání. Vždy vystupujeme pod svou identitou. Internet není tak anonymní, jak se může na první pohled zdát. Pokud sdílíme zprávy, nebo obecně informace, měli bychom si je ověřit, zda jsou pravdivé. Hlavně v dnešní době různých klamavých videí a propagandy. Na tohle téma by se dalo psát a psát hodiny, jen by to asi nikdo nebyl ochotný číst. Pokud máte zájem toto téma víc rozpitvat. Napište mi.
Leave A Reply